0
0
Övrigt
Outlet - upp till 70% rabatt!

Köpvillkor

Beställning

Alla beställningar sker via vår Internetbutik, www.elbutik.se. Vi förbehåller oss rätten att logga ditt IP-nummer vid beställning. Elbutik.se behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR), läs vår integritetspolicy här.

Priser
Samtliga priser är angivna i Svenska kronor (SEK) inklusive moms. Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan den dag beställningen görs. Vi reserverar oss för pris-, text- och bildfel. Vi förbehåller oss rätten att ersätta beställda artiklar med likvärdiga artiklar om vi anser att leveranstiden kan förkortas. Ord. pris avser det lägsta priset hos Elbutik under de senaste 30 dagarna.

Betalning
Vi använder Klarna Checkout som betallösning vid alla köp. Se våra olika betalalternativ som finns tillgängliga här.

Genom att klicka på "Betala köp" godkänner du Klarnas villkor.

Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som beskrivs i Klarnas villkor, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.

Cookies
Elbutik.se använder cookies. Cookies innehåller information som vi använder för att förbättra webbplatsen och för att kunna ge våra besökare en så bra service och upplevelse som möjligt. Elbutik.se använder även cookies från tredje part, exempelvis Google Analytics och Facebook. Den data som samlas in av dessa cookies, används för analys. Respektive tredje part ansvarar för insamling och behandling av personuppgifter från sådana cookies. Elbutik Scandinavia AB har inte tillgång till de uppgifter som samlas in.

Cookies sparas på din dator eller mobil och kan bara läsas av den webbplats de kommer från. Du kan i din webbläsare välja att inte acceptera cookies, men då kommer webbplatsen inte att fungera optimalt. Detta gör du i inställningarna. Du kan normalt välja att helt blockera cookies, blockera tredjepartscookies eller be webbläsaren att radera alla cookies när du stänger den. Elbutik.se användet två olika typer av cookies, permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies sparar en fil på din dator för att kunna anpassa webbplatsen efter dina val och kommer ihåg att du har besökt oss tidigare och kan därför till exempel för ifylla din e-post och postnummer. Dessa cookies lagras på din enhet under en viss tid eller till dess att du väljer att ta bort dem. Sessionscookies används under tiden du besöker webbplatsen och försvinner när du stänger din webbläsare. De behövs för att kunna erbjuda våra grundläggande tjänster, som inte fungerar utan dessa cookies.

Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna Checkout efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Information om cookies för närmare information om hur Klarna använder cookies.
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av cookies.

Frakt och leverans

I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Läs mer om fraktsätt och leverans här. Leverans sker inom Sverige, Danmark och Finland (ej Åland). Normal transporttid är 1-3 arbetsdagar. Alla leveranstider är utskrivna i arbetsdagar. Vid leverans av gods som är skrymmande (för stort/tungt) enigt Schenkers regler kommer fraktsätt automatiskt gå över till Schenker Hempaket/Schenker Företagspaket oavsett valt fraktsätt..

Elbutik.se hanterar normalt din order inom en arbetsdag från mottagandet av beställning om vi har varan i lager. Om varan måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara längre, läs mer om detta här. Beställningen skickas när alla varor finns i lager om inget annat anges utav kunden. I sällsynta fall kan varor även från leverantör vara restnoterade, detta åtgärdas vartefterhand och skulle artikeln ha utgått, kontaktar vi dig som kund.

Det är kundens ansvar att tillse att varorna är levererade innan arbete påbörjas, vi påtar oss inget ansvar för stillestånd m.m. Det är köparens ansvar att tillse att adressen, e-post och mobilnummer som användes vid beställningen är rätt, samt att tillse att leveransen hämtas ut hos det ombud transportören nyttjar. För ändrande av förfogande (namn, adress eller telefonnummer) på beställning som redan är skickad debiteras 313kr inkl. moms.

OBS! När en beställd vara endast finns tillgänglig som en lagervara i vår butik, så kommer vi att skicka den med Schenker Privpak till närmsta ombud för upphämtning, oavsett vilket fraktsätt som tidigare har valts av kunden. Detta innebär att oavsett om kunden valt ett annat fraktsätt, kommer vi att använda Schenker Privpak för att säkerställa en snabb och pålitlig leverans av varan från vår butik

Vid köp på Elbutik tillämpas ALEM09, konsumenttjänstlagen samt köplagen.

Outlösta paket
För paket som inte löses ut på ombud efter liggtid hos PostNord eller Schenker förbehåller sig Elbutik.se rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtat paket (returfrakt, expeditionskostander osv.). Vi tar ut en avgift om ett paket ej hämtas ut. Vid leverans med Schenker Privpak Hem så förbehåller sig Elbutik.se rätten att returnera paket ifrån Schenker om paketet ej lämnas ut mot avisering inom 3 arbetsdagar.

Ångerrätt
Vi ger 30 dagars ångerrätt. Företag som beställer lyder under köplagen och har ingen ångerrätt. Din ångerrätt börjar löpa från det att du mottagit varan. En förutsättning för retur är att varan är oanvänd och oskadad. Alla tillklippta varor t.ex. tygkabel, kabel och strips omfattas inte av returrätten och vi godkänner inte returer på tillklippta varor eller speciallbeställda varor.

När du utnyttjar din ångerrätt ska du sända tillbaka varan till oss, enligt våra rutiner för returer. Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte installera eller använda varan och i förekommande fall ej bryta förpackningen. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Om du skickar tillbaka varorna utanför våra rutiner t.ex. om vi ej har godkänd din retur eller om du ej har anmält din retur etc. så  kommer returen ej godkännas.

Returfraktsedel fås i samband med eran order.

Reklamera
Om du har fått en skadad eller felexpiderad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Reklamation kan göras om produkten är trasig eller har en dold transportskada. Synliga transportskador anmäles direkt till utlämningsstället vid mottagandet av varan/paketet och anmäls till oss.

Vi ersätter inga kostnader för arbete som erfodrats för att byta ut den defekta produkten.

Skador eller fel som uppstått som enligt tillverkaren avgjort som handhavandefel, fel som uppstått efter inkoppling, som inte genom kontroll kan bevisas vara fel på produkt, godkännes ej. Det är den behörige elektrikerns ansvar att kontrollera att arbetet är korrekt utfört, att kontrollera att rätt produkter är installerade på rätt sätt. Detta gäller oavsett omständighet. En defekt vara får aldrig kasseras utan godkännande från personal hos Elbutik.se. Om varan kasseras utan godkännande godkänns inte reklamationen. Gäller oavsett omständigheter.

Vid en reklamation där returetikett erhållits med ersättningsvaran eller utskickad separat måste den defekta varan skickas tillbaka inom skälig tid (max 30 dagar ifall inget annat avtalats) från de att kund mottagit ersättningsvaran annars kommer varan debiteras efter påminnelse skickats ut via mail.

De flesta av våra produkter för fast installation kräver installation av behörig fackman/elektriker. På elsäkerhetsverket.se och eio.se kan ni läsa mer om vad man själv får utföra för elinstallation. Vi ersätter inga kostnader som krävs/krävts för att byta ut den defekta produkten.

Dolda transportskador och eventuella felskick ska anmälas till oss senast inom 10 arbetsdagar från det att ni har mottagit era varor. Det är kundens ansvar att kontrollera levererade varor så att mottagen leverans är korrekt och intakt. Om ni mottagit en felaktigt vara eller en vara med en dold transportskada får denna inte installeras, detta ska anmälas direkt till oss på order@elbutik.se. Varan ska returneras eller bytas ut till oss i nyskick, i annat fall godkänns inte reklamationen. Detta gäller oavsett omständigheter.


Återbetalningsskyldighet
Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du pausar fakturan hos Klarna. Detta gör du enklast genom Mitt Klarna eller genom att ringa Klarna på 08 120 120 10. Om du utnyttjat din ångerrätt betalar vi tillbaka vad du har betalat för varan inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Om du har betalt med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalt med kort krediterar vi retursumman på ditt kort. Ni kan inte göra avdrag vid inbetalning, eftersom vi har ett annat företag som sköter faktureringen för oss. Ej heller kan eventuella avdrag förväntas överföras till annan order eller liknande, all hantering sker separat och kan inte beblandas. Det är viktigt att ni följer dessa rutiner så att fel kan undvikas!