Black Week
Vanliga frågor om
Kampanjer
När du letar efter de mest gynnsamma erbjudandena på elmaterial och relaterade produkter kan det vara bra att känna till att kampanjperioder varierar avsevärt. Om du vill vara den första som får information om de senaste kampanjerna på Elbutik är det bra att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Dessa nyhetsbrev innehåller regelbundet uppdateringar om aktuella kampanjer, sänkta priser och erbjudanden. På så sätt kan du vara säker på att du inte missar några förmånliga erbjudanden.
Våra erbjudanden är generellt tillgängliga både i vår fysiska butik och online, vilket ger dig flexibilitet och bekvämlighet när du handlar.
Leveransfrågor
Din beställning skickas normalt enligt de leveransdagar som anges i artikeln på hemsidan och i din orderbekräftelse. Lagerstatus som anges i artiklarna på hemsidan är det antalet arbetsdagar det tar efter beställning för oss att få in varan i lager.
Varor som anges med ett antal av dagar är slut i lager eller beställningsvara. Vi sänder varor med leveranstid inom 1-21 dagar, i undantagsfall förekommer längre leveranstider. Alla våra leveranstider är uppskattade leveranstider från våra leverantörer.
Elbutik.se ersätter inte leveransförseningar som beror på orsaker utanför vår kontroll. När vi har packat och levererat ut din order får du ett mail från oss med kollinformation. Därefter är det endast transporttiden med valt fraktbolag som kvarstår till du mottar ditt paket.
Vänligen avvakta angiven leveranstid innan ni efterlyser er sändning. Utleveranser sker endast på vardagar.
Vi erbjuder en rad olika fraktsätt.
Budbee
Levereras till angiven leveransadress under kvällstid Måndag-Fredag mellan kl. 17.00 och 22.00. Normal transporttid är 1-3 arbetsdagar
Detta fraktsätt går inte att välja för leverans till Box-adress, max 20kg, max 1,2m.
DB Schenker Privpak
Levereras till närmaste utlämningsställe till kundens postnummer. Leverans inom Sverige. Normal transporttid är 1-3 arbetsdagar.
Detta fraktsätt går inte att välja för leverans till Box-adress. Fraktfritt vid order över eller lika med 999,00 kr. Kan användas av
både privatkunden och företagskunder. Max 2m, max 20kg.
Posten Privatpaket - för privatkunder
Levereras till närmaste utlämningsställe till kundens postnummer. Leverans inom Sverige. Normal transporttid är 1-3 arbetsdagar.
Detta fraktsätt går inte att välja för leverans till Box-adress. Fraktfritt vid order över eller lika med 3125kr.
DB Schenker Privpak - Hem
Levereras till angiven leveransadress i kundens order. Utkörning till angiven adress sker mellan 8-17. Telefonaviseras alltid innan
utkörning, mobiltelefonnummer måste anges vid beställning. Detta fraktsätt väljs automatiskt om varor i beställning är skrymmande
(för tungt/långt) enligt Schenkers regler. Leverans inom Sverige. Fraktfritt vid order över eller lika med 4995,00 kr.
Normal transporttid är 2-4 arbetsdagar.
Paket till Danmark och Finland
Levereras med Posten till Danmark och Finland, Fraktsättet dyker upp vid val av Danmark och finland i landväljaren ovanför fraktsätten.
Normal transporttid är 4-8 arbetsdagar.
Schenker Parcel - för företagskunder
Levereras till angiven leveransadress i kundens order. Leverans inom Sverige. Mobilnummer måste alltid anges vid beställning.
Detta fraktsätt går inte att välja för leverans till Box-adress. Fraktfritt vid order över eller lika med 5000kr. Normal transporttid är
1-3 arbetsdagar. Observera att vid beställning mot faktura skickas alltid beställningen till bokföringsadressen oavsett om ni har
angett en avvikande leveransadress i kundvagnen.
För att se hur mycket frakten kostar så lägger ni varorna ni vill ha i kundvagnen, respektive fraktavgifter kommer sedan att visas, vi har endast fast frakt på paket upp till 3 kg. Därefter beräknas frakten automatiskt upp till våra fraktfria gränser som ligger på 999kr för paket med DB Schenker Privpak respektive 3125kr för paket med Posten, dessa uppgifter gäller för privatpersoner. Fraktfritt för företag ligger på 5000kr.
Lagervaror skickas ut från oss samma arbetsdag eller nästföljande vardag och du får då ett sändningsnummer/Kolli-ID skickad till din e-post för att kunna spåra försändelsen.
Har du en beställningsvara i din order skickas din order ut från oss när de har kommit in i lager. När vi får in varan levererar vi ut den samma dag eller den andra arbetsdagen efter vi fått in varan i lager. Därefter är det endast transporttiden som påverkar leveranstiden. Normalt så mottar du paketet inom 1-4 arbetsdagar. Det är varan med längst förväntad leveranstid som dikterar när vi förväntar oss att kunna skicka din order. Vi utför inte delleveranser av beställningar som standard. När din order är komplett och redo att skickas får du ditt sändningsnummer via e-post som ovan.
Tyvärr kan vi inte erbjuda leveranser till Norge. Vi kan endast leverera med Poste Restante till t.ex. Strömstad.
Kontrollera alltid att paketet är helt när du hämtar ut det eller tar emot det från chauffören, om paketet är skadat ska detta noteras av ombudet eller chauffören. Det är viktigt att alltid ta bilder på paketet utifrån och hur det såg ut inuti när du öppnade paketet, om någon vara är synligt skadad behövs det även bild på denna.
Ett skadat paket ska anmälas till oss så fort som möjligt men senast inom 7 arbetsdagar från mottagandet. Om du har mottagit ett skadat paket kan du anmäla detta till vår kundtjänst genom vårt reklamationsforumulär.
Orderfrågor
Du ska vara nöjd med ett köp hos oss och vi ger dig hela 30 dagars öppet köp. Under denna period kan du enkelt och smidigt returnera varan (Returfraktsedeln skickas automatiskt till dig via e-post tillsammans med din beställning.) så länge originalförpackningen inte är skadad eller försämrad på något sätt och varan fortfarande är i nyskick. Vi förbehåller oss rätten att upphäva returrätten vid upprepad missbruk av tjänsten. Gäller inte beställningsvaror, kapade varor och/eller varor som säljs med bindning.
Du går in här https://www.elbutik.se/reklamera.html och fyller i en anmälan. Du får då inom tre arbetsdagar svar via E-post angående hur vi ställer oss till din anmälan och eventuella åtgärder.
Har ni faktura via klarna kan ni ladda hem fakturaunderlaget genom att gå in på er order via Klarna App.
Klicka på det tre punkterna ... och sedan väljer ni Ladda hem PDF.
Ja, du kan returnera produkter som du har köpt i vår nätbutik i en av våra butiker. Kvitto krävs.
Om din order ännu inte är behandlad av vårt lager går den att avbeställa. Du kan kontakta vår kundtjänst via vårt kontaktforumulär eller via telefon för att avbeställa din order.
När du handlar i våra fysiska butiker kan du betala med kort och kontanter.
Klarna Checkout är en komplett betalningslösning som innehåller följande betalssätt: Klarna Faktura, Klarna Konto, Kortbetalning eller direktbetalning via internetbank. Klarna erbjuder även delbetalning.
Vid fakturafrågor så kontaktar du Klarna, antingen på telefon 08 120 120 10 eller via mejl till info@klarna.se. Du kan även logga in på Klarnas tjänst Mitt Klarna för att kunna förlänga din faktura, eller se information om din faktura.
Orderbekräftelsen skickas ut via mejl per automatik efter att du avslutat köpet i kassan. Har du inte fått någon orderbekräftelse inom några minuter kan den ha hamnat i skräpposten eller så har fel mejladress angivits. Kontrollera gärna skräppost och att du angivit rätt mejladress om du inte mottagit din orderbekräftelse.